top of page
Packages.jpg

Jaaroverzicht 2020

 Lockdown en vraag naar sekstech stuwen verkoop 
Terugkijkend op 2020 kunnen we concluderen dat het een bijzonder en uitdagend jaar was, waarin we als bedrijf een enorme groei hebben doorgemaakt. Zowel financieel, als procesmatig. De erotiek sector in z'n geheel heeft in het afgelopen jaar taboes doorbroken en is veelvuldig in de media geweest. Dit heeft niet alleen effect gehad op de verkoop van seksspeeltjes, maar ook op de normalisering van sexual wellness. 
 
Wat is er allemaal gebeurd in 2020 en wat voor effect heeft dat op 2021? We laten het zien met cijfers!
Omzetrecord

In het eerste kwartaal van 2021 signaleren we een omzetstijging van 95 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee zet EDC Retail koers om voor het tweede jaar op rij het eigen omzetrecord te verbreken. De stuwende kracht van de coronacrisis is daarmee onmiskenbaar.

2019
Omzet

34 miljoen

2020
Omzet

65 miljoen

Volgens CEO Eric Idema is de groei van zijn bedrijf goed te verklaren. “Seks en seksualiteit worden steeds bespreekbaarder en de drempel om hierin te investeren wordt steeds lager.” EDC boekte afgelopen jaar een recordomzet van 65 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 2019.

LockedDown2.jpg

170%

door de lockdown

2021 lijkt nóg rooskleurig uit te pakken voor de erotiek sector. In het eerste kwartaal, direct na het ingaan van de avondklok op 23 januari, steeg de verkoop tijdelijk met 170 procent vergeleken met dezelfde week een jaar eerder en die stijging zet nog altijd door.

Om de toenemende vraag ook de komende jaren aan te kunnen, worden dit jaar enkele miljoenen euro’s geïnvesteerd in automatisering en robotisering van het inpakproces waardoor er sneller en meer bestellingen kunnen worden verwerkt.

Doorbraak in
sexual wellness

 “Mensen zijn vorig jaar meer tot rust gekomen en voor velen is sexual wellness een belangrijk thema geworden”, verklaart CEO Eric Idema. Corona bleek niet alleen de vraag te stuwen, maar ook te zorgen voor een verschuiving van de behoefte. “Hygiëne-producten zoals toy-cleaners zijn al jaren populair, maar waren nu al helemaal niet meer aan te slepen”, aldus Idema.

 

Nieuwe producten zoals katoenen mondkapjes en desinfecterende handgel en -spray eindigden volgens de CEO meteen tussen de bestverkochte producten. 

Sexual Wellness.jpg
444.000
nieuwe klanten

 Het afgelopen jaar wisten 444.000 nieuwe klanten de producten van EDC Retail te vinden, een stijging van 123 procent ten opzichte van het jaar ervoor. 

+10%
consumenten-uitgaven

Consumenten gaven gemiddeld 10 procent meer uit aan erotische artikelen dan het jaar ervoor. 

sex-tech
de hype van 2020/2021

Deze hang naar sekstech lijkt ook dit jaar door te zetten: in dit eerste kwartaal werd al 50procent omgezet van wat er in 2020 in totaal werd gekocht aan deze slimme toys.

SmartphoneToys.jpg
Veilige technologie

“Door de lockdown raakten ook speeltjes waarmee je via een app ook op afstand van elkaar kunt genieten steeds meer in trek”, vervolgt Idema. “Samen met IT-security bedrijf ESET hebben we dit jaar meegeholpen aan het beveiligen van deze speeltjes, zodat iedereen veilig kan blijven genieten van deze technologie.”

Afgelopen jaar steeg de verkoop van dergelijke speeltjes met 750 procent, mede dankzij de populariteit van vibrerende eitjes met afstandsbediening.

Op zoek naar meer spanning
Producten die vergeleken met de eerste lockdown van vorig jaar nu meer aan populariteit winnen zijn siermaskers, bondage- en SM-producten 

“Ook producten voor mannen raken steeds meer in trek”, vertelt Idema. “Direct na het ingaan van de huidige lockdown zagen we een opvallende stijging in de verkoop van masturbators, cockringen en buttplugs. Veel mensen zijn blijkbaar inmiddels op zoek naar meer spanning”, verklaart de CEO.

Minder verrassend was de populariteit van vibrators. Deze trillende speeltjes waren in 2020 opnieuw een van de meest gewilde product-categorieën. Van de beroemde Tarzan-vibrators werden vorig jaar 90.000 meer stuks verkocht, een stijging van 125 procent.

 

Andere gewilde categorieën waren erotische cadeausets en vaginatoys. De verkoop daarvan steeg respectievelijk met 155 en 67 procent vergeleken met het jaar ervoor.

BDSM_items.jpg
Europese markt

Naast de in Nederland bekende online winkel EasyToys, voert EDC Retail sinds 2019 ook het van oorsprong Duitse Beate Uhse en het op onze zuiderburen gerichte Pabo, titels die zich ook bezighouden met sexual wellness. 

 

Via deze drie consumentenwebshops en de internationale B2B-groothandel werden in 2020 erotische artikelen verkocht aan miljoenen klanten in meer dan 70 landen. 

 

Na vergelijking van de vier grootste afzetmarkten –Nederland, België, Duitsland en Frankrijk – zijn zowel overeenkomsten als verschillen te zien wat betreft erotische trends.

Toy-cultuur

Vorig jaar stond in alle vier de Europese landen de Tarzan-vibrator in de top 3 van bestverkochte artikelen en waren ook de toy-cleaners overal in trek. 

 

Zowel in Nederland als in België werden seksspeeltjes veel cadeau gedaan, erotische cadeausets behoren hier tot de sterkst groeiende productgroepen. 

 

Maar verschillen zijn er ook. Zo was in Frankrijk de realistische dildo erg populair, terwijl de Duitsers vaker kozen voor het minimalistische design van de We Touch-vibrator.

Nederland onderling
 Friezen en Flevolanders kozenhet vaakst voor seksspeeltjes

Niet in elke provincie waren de investeringen vorig jaar even hoog. In Friesland en Flevoland werden relatief gezien de meestetoys gekocht. Relatief gezien werden de minste seksspeeltjes in Noord-Brabant verkocht, terwijl inwoners van Frieslanden Flevoland naar verhouding het vaakst overgingen op de aanschaf van een toy.

Toy-cleaners bleken vaste prik in het winkelmandje van de gemiddelde Nederlander, met uitzondering van de inwoners uit vier provincies. Zij hadden voorkeur voor deze producten:

 

Limburgers > massageolie
Brabanders > masturbators
Zeelanders > glijmiddellen
Overijssel > buttplugs

 

Hiermee zetten de Overijsselaren zich direct apart van de rest van Nederland: het is de enige provincie waar de beroemde Tarzan-vibrator niet in de top 5 terugkwam, terwijl de buttplug en handboeien hier wel in trek waren. Geen andere provincie deelde deze sterke voorkeur. 

 

Lustopwekkers bleken vooral wenselijk in Utrecht, Overijssel, Limburg en Flevoland.

Itome.jpg

Publicatie: Veendam, 01 juni 2021

bottom of page